Jehuda Lejb Ha-Levi Aszlag (Baal ha Sulam)

Dyskusje odnośnie duchowych mistrzów.
Drogi rozwoju, autorskie metody, filozofie...
dragomirov
Posty: 9
Rejestracja: 29 lutego 2012, o 21:12
Reputacja: 0
Płeć: M

Jehuda Lejb Ha-Levi Aszlag (Baal ha Sulam)

Postautor: dragomirov » 10 marca 2012, o 16:31

Poniżej znajduje się krótka charakterystyka postaci Baal HaSulam'a w oparciu o źródła angielskie. Nie jest to pełen życiorys Rabina a jedynie krótka notka mająca na celu przybliżyć jego drogę i zachęcić do samodzielnego poszukiwania własnej. Prace na temat biografii wciąż trwają.

Rabbi Jehuda Aszlag (1885-1954) lub Jehuda Lejb Ha-Levi Aszlag (hebr.: רַבִּי יְהוּדָה לֵיבּ הַלֵּוִי אַשְׁלַג) znany także jako Baal ha-Sulam (hebr.: בַּעַל הַסּוּלָם "Pan Drabiny") w odniesieniu do jego opus magnum, był ortodoksyjnym rabinem i kabalistą urodzonym w Łodzi w rodzinie uczonych związanych z dworami chasydzkimi. Rabbi Aszlag zamieszkał w Ziemi Świętej w roku 1922 i żył tam aż do śmierci w 1954 roku (z wyjątkiem dwóch lat w Anglii). Poza przetłumaczeniem "Sefer ha Zohar" z języka Aramejskiego na Hebrajski z licznymi komentarzami zwanymi "Sulam" (drabina), jego inna praca stała się podstawą współczesnej kabały - "Talmud Eser Sefirot" (Nauka Dziesięciu Sefirot) który dzisiaj uważany jest za główny podręcznik. Zgodnie z jego dyrektywami, wielu współczesnych zwolenników jego nauk, stara się szerzyć Kabałę wśród ludzkich mas.
Żyjąc w Warszawie Jehuda poznał i spotykał się z pewnym kupcem, który okazał się dla niego nauczycielem. Postać tego tajemniczego kupca pojawia się w listach pisanych z Londynu do swoich uczniów w Palestynie. Nauczyciel ten na dzień przed śmiercią pozostawił młodemu rabinowi pewną tajemnicę dotyczącą prawdopodobnie Tory.

Czas w Polsce,
Jehuda Aszlag podobno studiowała kabałę od siódmego roku życia, odkrywając ukrytą wiedzę z księgi "Etz Chaim" (Drzewo Życia) Izaaka Lurii (znanego również jako Arizal). W wieku dwunastu lat już studiował "Talmud" samodzielnie. W wieku dziewiętnastu lat, wiedza Jehudy Aszlaga z "Tory" (Pięcioksiąg Mojżesza) była na tyle głęboka, że rabini z Warszawy przyznali mu tytuł Rabina. Przez następne 16 lat służył jako sędzia i nauczyciel w Warszawie. Jehuda Aszlag studiował również język niemiecki i przeczytał w oryginale teksty Hegla, Marksa, Nietzschego i Schopenhauera.

Czas w Izraelu,
W 1921 roku w wieku 36 lat Jehuda Aszlag wyemigrował z rodziną do Izraela. Z początku przebywał tam anonimowo pracując fizycznie na utrzymanie rodziny w ciągu dnia a w nocy pisząc komentarze do księgi Zohar. Gdy zakończył pracę i opublikował swoje komentarze znalazł uznanie wśród rabinów Jerozolimy i przyznano mu tytuł rabina Giwat Szaul w roku 1924. Po tym wydarzeniu rabin Aszlag zaprzyjaźnił się z naczelnym rabinem Brytyjskiego Mandatu Palestyny rabinem Abrahamem Kookiem, który poznał w Jehudzie Aszlagu zwolennika nauk Izaaka Lurii. Dzięki tej znajomości Jehuda Aszlag poznał środowisko kabalistów łącznie z wyznawcami wielkiego sefardyjskiego kabalisty Sar Szaloma Szarabi. Niestety ich poglądy okazały się sprzeczne z jego naukami a rozczarowanie wywołało w nim głęboką transformacje i oświecenie duchowe, które skierowało go, jak wiatr kieruje statek, do boskiego światła. W 1926 roku wyjechał do Londynu gdzie pod natchnieniem napisał komentarze do księgi "Etz Chaim" (Drzewo Życia) Izaaka Lurii, które ukazały się pod tytułem "Panim Meirot Umasbirot". Nad tym dziełem Rabin pracował ponad półtora roku, opublikował je w 1927 roku a w 1928 wrócił do Palestyny. Warto dodać że w czasie pobytu w Londynie rabin Jehuda Aszlag napisał wiele listów do swych przyjaciół w Palestynie, z których powstała odrębna księga "Owoce Mądrości - Listy". W 1932 roku przeprowadził się do Jaffy gdzie rozpoczął pracę nad jednym z najważniejszych dzieł kabalistycznych "Talmud Eser Sefirot" komentarzem do wszystkich prac Izaaka Lurii. W dziele tym zawarł budowę oraz sekwencję zstępowania z Górnych Światów (Olamot Elyonim) począwszy od źródła emanacji (Ma'atzil) do naszego świata (Olam HaZeh), który postrzegamy za pomocą naszych materialnych zmysłów. Praca podzielona jest na 6 tomów zawierających 16 części i dwa tysiące stron. Niektóre z nich traktowane są dziś jako rdzeń kabały. W latach '30 ubiegłego wieku Jehuda Aszlag zebrał wokół siebie grupę studentów która pod jego okiem studiowała nauki kabały zaczynając krótko po północy i ucząc się aż do świtu.
Rabin Jechuda Aszlag różnił się w sposób znaczący od poprzednich kabalistów tym, iż rozpowszechniał kabałę w śród mas i nawoływał do rozpowszechniania swych uczni. Uważał że czas jaki nadejdzie, będzie pełen cierpienia wywołanego egoizmem i przez to będzie pełen niezrozumienia, a jedynie kabała będzie wstanie dać ludziom zrozumienie. Jednym z uczni Jehudy Aszlaga był jego syn Baruch Aszlag, który stał się orędownikiem nauk ojca oraz godnym wyrazicielem jego woli. Wraz ze swoimi uczniami powołał do życia w Izraelu szkołę kabały "Bnei Baruch", która do dzisiaj rozpowszechnia po całym świecie nauki kabalistyczne, dając ludziom właściwe postrzeganie siebie i rzeczywistości.
Rabin Jehuda Aszlag zmarł w dniu Jom Kippur w 1954 roku. Pochowany został na cmentarzu Har HaMenuchot znajduje się w Giwat Szaul, Jerozolima, Izrael.

Prace Jechudy Aszlaga
Matan Tora (Dar Tory)
Perush HaSulam (komentarze do "drabiny" z Zohar)
Talmud Eser haSefirot (badanie dziesięciu emanacji świetlistych)
Panim Meirot u'Masbirot (nadchodzące i pouczające objawienia)
Ha'Akadama Le Talmud Eser haSefirot (wprowadzenie do dziesięciu świetlistych emanacji)
Ha'Akadama Le Sefer HaZohar (wprowadzenie do Zohar)
Mavo le Sefer HaZohar (wejście do Zohar)
Pticha le Hokhmat haKabbalah (otwarcie do mądrości Kabały)
Sefer hailan (księga drzewa)
Pticha le Perush HaSulam (otwarcie na "Sulam" komentarze)
Ha'Akadama Le Sefer Panim Meirot u'Masbirot (wprowadzenie do Panim Meirot u'Masbirot (nadchodzące i pouczające objawienia))
Pticha Kolelet leSefer Panim Meirot u'Masbirot ((Otwarcie na Panim Meirot u'Masbirot (nadchodzące i pouczające objawienia))

broken580
Posty: 1
Rejestracja: 11 grudnia 2012, o 12:34
Reputacja: 0
Płeć: M

: Jehuda Lejb Ha-Levi Aszlag (Baal ha Sulam)

Postautor: broken580 » 11 grudnia 2012, o 12:39

ałą a która opiera się na podstawowych dziełach takich jak "Tora" (pięcioksiąg), "Zohar" (księga blasku) i jeszcze kilku mniejszych dzieł j


Wróć do „Sylwetki Mistrzów i Drogi Duchowe”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 8 gości