Ciało Mentalne - A.E.Powell

Dyskusje odnośnie duchowych mistrzów.
Drogi rozwoju, autorskie metody, filozofie...
Sidd
Administrator
Posty: 587
Rejestracja: 13 czerwca 2006, o 08:23
Reputacja: 0
Płeć: M

Ciało Mentalne - A.E.Powell

Postautor: Sidd » 22 czerwca 2006, o 17:21

ROZDZIAŁ I: OPIS OGÓLNY

Zanim przystąpimy do szczegółowego opisu ciała mentalnego, jego funkcji i roli w życiu i ewolucji człowieka, warto podać krótki zarys zagadnień, jakie zamierzamy omówić w niniejszej książce.

Musimy przede wszystkim zająć się ciałem mentalnym jako narzędziem, za pomocą którego przejawia się jaźń jako konkretny intelekt i w którym rozwijają się zdolności umysłu, z pamięcią i wyobraźnią włącznie; w ostatnich stadiach ewolucji człowieka służy ono za oddzielne i samoistne narzędzie świadomości, w którym człowiek może żyć i działać całkiem niezależnie od ciała fizycznego i mentalnego.

Na wstępie obecnych rozważań czytelnik powinien jasno zrozumieć, że psychologia okultystyczna dzieli umysł człowieka na dwie odrębne części:

– ciało mentalne zajmujące się szczegółami i tym, co nazywamy konkretnymi myślami – na przykład o określonej książce, domu, trójkącie itp.

– ciało przyczynowe, które zajmuje się zasadami i abstrakcyjnymi, oderwanymi myślami, na przykład o książkach lub domach w ogóle, o cechach wspólnych dla wszystkich trójkątów.

Tak więc ciało mentalne ma do czynienia z myślami mającymi kształt, czyli rupą, natomiast ciało przyczynowe z myślami bez kształtu, czyli arupą. Analogii może nam tu dostarczyć matematyka: arytmetyka, zajmująca się konkretnymi liczbami, należy do niższej części umysłu; algebra zaś, zajmująca się symbolami oznaczającymi liczby w ogóle, przynależy do wyższej części umysłu. Terminów "kształt" i "bez kształtu" nie należy oczywiście rozumieć w sensie absolutnym, lecz względnym. Tak na przykład obłok lub płomień, choć mają pewien kształt, są w porównaniu z budynkiem lub kłodą drzewa stosunkowo bezkształtne.

Następnie będzie mowa o tej szczególnej na wpół inteligentnej i ogromnie aktywnej żywej substancji, zwanej mentalną esencją elementalną; zajmiemy się też rolą, jaką ona spełnia, ułatwiając człowiekowi myślenie. W dalszym ciągu zwrócimy uwagę na szczegóły budowy i składu ciała mentalnego, po czym opiszemy typowe przykłady ciał mentalnych ludzi znajdujących się na różnych stopniach rozwoju.

Charakterystyczną cechę naszego studium stanowić będzie analiza kama-manasu, tego powiązania lub splotu pragnień i myśli odgrywającego w życiu człowieka tak wielką rolę, że całą historię ludzkości, jak i każdego indywidualnego człowieka można by ująć w tych kategoriach. Powiązanie to jest tak ścisłe, że niektóre szkoły filozoficzne traktują ciało mentalne i astralne człowieka jako jedno narzędzie świadomości, gdyż w praktyce tak się rzecz przedstawia w odniesieniu do ogromnej większości jednostek ludzkich.

Z kolei wypadnie przedstawić dwojaką działalność myśli w jej własnym świecie, a mianowicie promieniowanie fal myślowych oraz tworzenie, a w wielu wypadkach wysyłanie w przestrzeń, myślokształtów. Gdy przejdziemy do zagadnienia przesyłania myśli – nieświadomego i świadomego – będziemy musieli zająć się wpływem, jaki te dwa rodzaje zjawisk wywierają na swego twórcę i na innych ludzi. Przy omawianiu świadomego przesyłania myśli, poświęcimy zwięzły wykład leczeniu myślą. Nieodzowne będzie poznanie skutków oddziaływania ciała fizycznego i w ogóle fizycznego otoczenia na ciało mentalne i jego działalność. Rozpatrzymy też zjawiska odwrotne, wpływ ciała mentalnego na ciało fizyczne i inne przedmioty fizyczne.

Dalej niezbędne się okaże przestudiowanie w ten sam sposób ciała astralnego, a mianowicie jego oddziaływania na ciało mentalne oraz oddziaływania ciała mentalnego na astralne.

Z kolei zajmiemy się samym ciałem mentalnym i pokażemy, jak ono działa, jak można rozwijać i ćwiczyć jego zdolności, zarówno wtedy, gdy działa ono za pośrednictwem fizycznego mózgu, jak i kiedy działa na własny rachunek jako niezależne narzędzie świadomości.

Doprowadzi to nas, rzecz zrozumiała, do bardziej przemyślanego ćwiczenia ciała mentalnego, a więc do koncentracji, która stanowi warunek sine qua non wydajnego życia mentalnego, następnie do medytacji i wreszcie do kontemplacji, wiodącej do mistycznej świadomości.

O posługiwaniu się ciałem mentalnym podczas snu ciała fizycznego będzie mowa pokrótce, a potem nastąpi zwięzły opis sztucznego, utworzonego przejściowo ciała mentalnego, znanego pod nazwą mayavi-rupa.

Z kolei zajmiemy się życiem po śmierci fizycznej i astralnej, to znaczy życiem w samym świecie mentalnym. Zajmie to sporo miejsca, gdyż musimy przestudiować ogólne zasady, na których opiera się to życie, oraz omówić wiele szczegółów. Zbadamy następnie pokrótce typowe przykłady bytowania na każdym z czterech niższych poziomów świata mentalnego, które teozofowie nazywajądewakanem, a chrześcijanie niebem.

Po takim przygotowaniu będziemy mogli zrozumieć realność i możliwości sfery mentalnej, rozpatrywanej jako świat mający własną egzystencję, a dzięki temu studiować ten świat, badając charakter życia oraz ogólne właściwości zachodzących w nim zjawisk.

Tu wypadnie nam mówić o centrach myślowych, które stanowią interesującą i ważną cechę świata mentalnego. Od nich przejdziemy do kroniki akaszy, tej cudownej i niezawodnej pamięci przyrody, w której wszystko jest zapamiętane i utrwalone tak, iż każdy, kto ma niezbędne do tego umiejętności, może w niej czytać.

Jeden z rozdziałów poświęcimy mieszkańcom świata mentalnego, a następnie, gdy człowiek z powodu śmierci ciała mentalnego opuszcza niższy świat mentalny, będziemy mu towarzyszyć dalej, aby przynajmniej rzucić okiem na jego znacznie szersze i pełniejsze życie w wyższym świecie mentalnym, czyli w świecie przyczynowym.

Odtworzymy w ten sposób wędrówkę człowieka przez śmierć fizyczną (zob.: Sobowtór eteryczny), jego życie w świecie astralnym (zob.: Ciało astralne) i wreszcie w świecie mentalnym, staniemy na progu prawdziwej jego ojczyzny – wyższego świata mentalnego, czyli przyczynowego. Dzięki temu będziemy mogli wytworzyć sobie pewne pojęcie o wzajemnym związku pomiędzy człowiekiem w trzech niższych ciałach, tworzących jego osobowość, a człowiekiem właściwym przebywającym w ciele przyczynowym, czyli duszą lub indywidualnością. Tym zagadnieniem zajmiemy się w rozdziale o osobowości i ego.

Powrócimy następnie do historii człowieka w chwili, gdy opuszcza on swoją "ojczyznę", aby się znowu narodzić w niższych światach.

I wreszcie w jednym z rozdziałów poświęcimy uwagę życiu człowieka, który osiągnął taki poziom, że stał się godny przyjęcia na czelę, czyli ucznia, przez tych Mistrzów Mądrości, którzy jako Starsi Bracia Ludzkości służą swym młodszym braciom z taką bezbłędną mądrością, cierpliwością oraz bezgraniczną i niezawodną miłością. Dziś bowiem staje się możliwe dla wielu ludzi, którzy zechcą zadać sobie trud przygotowania się i stania się godnym przyjęcia na ucznia, choć w skromnej mierze współdziałać z Nimi w służeniu światu. Można również określić mniej więcej dokładnie, jakie cechy są niezbędne do uzyskania tego nieocenionego przywileju.
"Nie ma większej tajemnicy niż ta, że my, będąc Rzeczywistością, dążymy do osiągnięcia Rzeczywistości." - R.Maharishi
www.RozwojDuchowy.net

Wróć do „Sylwetki Mistrzów i Drogi Duchowe”

Kto jest online

Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 7 gości